Fraai orgelspel in Maartensconcert
Kollum – Voor de echte orgelliefhebber was door de commissie deze keer een jong orgeltalent aangetrokken. Dennis van der Wijk, afkomstig uit Ureterp, heeft de eerste fase van het conservatorium reeds afgesloten in Groningen en zet zijn studie nu voort in Amsterdam. Een bevlogen organist, was het oordeel in de kranten over zijn examen 1e fase. Dit kon het publiek in de Maartenskerk van Kollum na afloop zeker beamen. De liefde van het instrument bleek zowel uit de programmakeus als uit de uitvoering ervan.
De organist speelde gaf zelf toelichting bij de te spelen werken en een korte uitleg over de geschiedenis en de bouwers van het orgel. Het concert werd geopend met een werk van Louis Vierne (1870-1937). Dit werk – Cathedrales – deed zijn titel alle eer aan. Een thema werd, ook in het pedaal, steeds herhaald in vele schakeringen prachtig neergezet mede door de adequate registratie. De organist als twee werk een Ciacone van Buxtehude (1637-1707). Een rustig werk in een mineur toonsoort dat stijlgetrouw, maar toch altijd weer verrassend eindigde met een picardische terts. Na de korte uitleg onder andere ook over de mogelijkheden van het orgel, vervolgde Dennis van der Wijk het concert met een partita van Pachelbel (1653-1706): ‘Was Gott tut das ist wohlgetan’. Hierin kwamen de klankkleuren van het orgel heel mooi naar voren. Hij vervolgde het concert – onvermijdelijk in dit Mozartjaar – mat een werk van Mozart. De organist speelde een bekende pianosonate van deze componist, die wel werk voor orgel heeft geschreven, maar dat niet op dit orgel jan worden uitgevoerd. Hoewel Mozart’s muziek prachtig klinkt, en in dit geval perfect werd gespeeld, ging deze muziek toch een beetje als een draaiorgel klinken. In de meer romantische muziek – twee delen uit ’24 pieces en style libres’ van Vierne – kwamen de verschillende facetten van het orgel juist weer heel mooi naar voren, evenals in de muziek van de twintigste eeuw van Jehan Alain, die in de Deux Chorals pour Orgue teruggrijpt op twee oude kerktoonsoorten. In dit zeer gevarieerde concert mocht ook J.S. Bach niet ontbreken. De iedereen bekende ‘Air in D’ en ‘Jesu bleibet meine Freude’ klonken trefzeker door de kerk. De organist sloot het concert af met ‘Thema met Variaties’ van Hendrik Andriessen (1892-1981). Toegankelijke muziek uit de twintigste eeuw en erg boeiend door het afwisselend ingetogen en uitbundige spel. Een waardig slot van een concert door een veelbelovend talent, dat zeker meer publiek had verdiend.